تلاش امريكا براي جلب رضايت اروپا به اعزام نيروي نظامي به افغانستان
جواد نصريان جواد نصريان

امريكا در تلاشي ديپلماتيك قصد دارد اروپا را به اعزام نيروي بيشتر به افغانستان ترغيب كند.

 

 

به گزارش وال استريت ژورنال، دولت بوش قصد دارد اروپا را به اين امر متقاعد كند كه شكست در افغانستان امنيت اروپا را با تهديد جدي مواجه خواهد كرد.

مقامات كاخ سفيد اميدوارند كه اين تلاش باعث تقويت حمايت‌هاي اروپا از ادامه جنگ در افغانستان و افزايش تعداد نظاميان كشورهاي اروپايي در اين كشور شود.

رابرت گيتس وزير دفاع امريكا در سخنراني خود در روز يكشنبه10 فبروری در اجلاس سالانه امنيتي مونشن، درخواست آمريكا را به اروپاييان اعلام کرده، در اين باره اظهار داشت: بسياري از كشورهاي اروپايي، با جنگ بر ضد افغانستان مخالفند و اعتقاد دارند كه اين جنگ تاثيري بر زندگي آنان ندارد.

گيتس در ادامه سخنان خود و در اظهارنظري نادر گفت كه تجاوز به عراق، هزينه‌هاي بسياري را بر امريكا تحميل كرده است.

گيتس با اعلام اين كه پيروزي در افغانستان براي امنيت اروپا بسيار حياتي است، تصريح كرد: نيروهاي القاعده و ديگر گروه‌هاي تروريستي كه پايگاه‌هاي ان‌ها در افغانستان است، تاكنون حملات تروريستي زيادي در كشورهاي اروپايي انجام داده‌اند، بنابراين حفظ امنيت افغانستان، براي اروپا از اهيمت بالايي برخوردار است.

مقامات كشور آلمان هفته گذشته فاش كردند كه وزير دفاع امريكا در يك نامه محرمانه به اين كشور، از مقامات آلماني درخواست كرده است كه چند هزار نيروي نظامي به افغانستان اعزام كنند، اين در حالي است كه آلمان اين درخواست را رد و اعلام كرده است كه تنها چند صد نيرو را به افغانستان اعزام خواهد كرد.

مخالفت بسياري از كشورهاي اروپايي با اعزام نيرو به افغانستان، باعث افزايش تنش در ميان اعضاي ناتو شده است.

ناتو در حال حاضر بيش از41 هزار نيرو را در افغانستان رهبري مي‌كند، اين در حالي است كه به اعتقاد دان مك‌نيل فرمانده نيروهاي نظامي در افغانستان 7 هزار نيروي نظامي ديگر نيز بايد به اين نيروها افزوده شوند.

اين در حاليست که بر اساس آمارهاي وزارت دفاع امريكا به نقل از اسوشيتدپرس ، از آغاز تهاجم اين كشور به افغانستان در سال 2001 تاكنون، 414 نظامي آمريكايي كشته شده‌اند.

علاوه بر اين گزارش‌هاي پنتاگون نشان مي‌دهد كه 63 نفر از سربازان امريكايي در خارج از افغانستان و در كشورها و مناطقي چون كوبا، جيبوتي، اريتره، اتيوپي، اردن، كنيا، قرغزستان، فيليپين، مجمع الجزاير سيشل در اقيانوس هند، سودان، تاجيكستان، تركيه و يمن كشته شده‌اند.

از زمان آغاز جنگ آمريكا بر ضد تروريسم تاكنون، اين كشور تلفات زيادي را در جنگ متحمل شده است.

 

 


February 10th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی